Thursday 1 September 2022

10 dagar till valet - Vad kostar det att vara liberal?

Inför årets val avundas jag inte de som betraktar sig som liberala i själ och övertygelse mer än partinamn. De har ingen lätt situation idag, när Liberalerna leds av en korvgubbe vars trevliga och lite ruffiga Boris Johnson-framtoning skall dölja att partiet ställer sig bakom en högerregering mer eller mindre öppet styrd av Sverigedemokraterna.

Utöver vad det kostar att vara liberal i själen så kan man undra vad det kostar att köpa en liberal, efter det att TV4 Kalla Fakta avslöjat att Liberalerna var ett av de partier som var villiga att kringgå lagen för att kunna ta emot pengar utan att givarnas namn skulle synas. Vilka gentjänster var man villiga att ge? Jag är glad över att Miljöparitet liksom Centerpartiet och Vänsterpartiet stod emot den lockelsen.

Trots denna blamage är det ändå viljan att spela bort sina politiska ideal för både kortsiktig och osäker vinning det stora frågetecknet kring Liberalerna. Jonas Gardell kräver i Expressen svar från M, L och KD:

Så jag vänder mig i stället till Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna.
Hur har ni mage, Ulf Kristersson, Johan Pehrson och Ebba Busch att samarbeta med dem? Och samtidigt gå i en Pride-parad för bara några veckor sedan. Jag äcklas av er, alla tre.
Jo, jag förstår att ni kommer säga att detta kommer ni aldrig gå med på, detta får stå för SD, detta kan ni stoppa, mota i grind, tämja.
Men det är inte sant. Ni göder monstret.

Specifikt ställer Gardell frågan till Johan Pehrsson: 
 
Och jag vill veta Johan Pehrson, kan Åkesson fortfarande lita på er liberaler? Ditt parti stammar ur frikyrkorörelsen. Folkpartiet var mammas, mormors och alla mina baptistsläktingars parti. Hur ska du kunna se dem i ögonen och säga att du svek allt vad partiet någonsin kämpat för och stått för?

Det finns anständiga och tänkande liberaler, personer som jag känner och respekterar och som på kommunal och regional nivå gör ett gott arbete. Men på riksnivå finns inte det partiet längre. För den liberal som vill se sig själv i ögonen efter 11 september så finns några få val kvar. Man kan välja att rösta på Centerna om de ekonomiska frågorna och skolpolitiken är de viktigaste. Bengt Westerberg, den tidigare Folkpartiledaren, har offentligt deklarera sitt stöd för Centerpartiet. Man kan rösta på Miljöpartiet om klimat och miljö är vad man prioriterar (vilket också var ett alternativ för Bengt W). Eller rösta blankt om något av de alternativen känns för svåra. Att rösta för den nuvarande taktikledaren Johan Pehrssons väg är att fullt medvetet öppna för en illiberal ungersk utveckling i Sverige.

Så, du som kallar dig liberal - vilket blir ditt val inför "nine-eleven"?



No comments: